Az egész rendezvény főbb gondolatai, központi témája olyan technológiák és műszaki megoldások köré csoportosul, amelyek közvetlenül vagy közvetve az intelligens társadalom fejlődését támogatják, segítik elő. Ezek az emberközpontú technológiák.

Fókuszváltás

Egyértelmű irányváltást tapasztalható a vállalatközpontú IT felől a társadalmi fókuszú ICT felé. Számos fejlesztés és a műszaki hírcsatornákon naponta bejelentett újdonságok is nagyrészt e fókuszváltás jelei, következményei.
Fókuszváltás az infokommunikációban

Az infokommunikációs eszközök és szolgáltatások vásárlói évtizedekig alapvetően vállalatok voltak. Ennek okát nem csak a relatíve magas beruházási költségekben kereshetjük, a technológia egyszerűen nem állt azon a fejlettségi fokon, hogy széles körnek tudjon a vállalati igényektől (funkcióktól) eltérő megoldásokat nyújtani. Természetesen 20-30 éve is sokan vásároltak IT eszközöket, szoftvereket „otthonra”, de ezeket tulajdonképpen „vállalati funkciókra” használták (pl. szövegszerkesztés, emailezés, talán a játékok ez egyedüli kivétel). Természetesen ebben az időszakban is jelentős az ICT társadalmi hatása, de ez a hatás közvetett, a vállalatokon keresztül érvényesül.  
Mi változott meg azóta? Nagyon sok minden! Először is itt van a kommunikáció alapinfrastruktúrája, a hálózati kapcsolat (vagy hétköznapi nevén, az internet). Sokkal olcsóbb lett, és sokkal gyorsabb adatátvitelt tesz lehetővé. És ma már nem csak vezetéken. Aztán a számítógépek. Nem csak olcsóbbak lettek, de eközben nőtt a teljesítményük és csökkent a méretük. Mindezek eredményeképpen ma már ott tartunk, hogy óvatos becslések szerint is mindegy 3 milliárd szélessávú kommunikációra képes számítógép (hétköznapi nevén okostelefon) lapul az emberek zsebében. Aztán itt vannak az alkalmazások, vagyis azok a kellékek, amelyek értelmet adnak ezeknek az eszközöknek és infrastruktúrának. Míg régebben komoly tőkeerővel és erőforrással rendelkező cégek gyártották a szoftvereket, ma már egy pár fős, különösebb tőkével nem, de egy jó ötlettel rendelkező csapat, egy komplett céget tud működtetni, és széleskörű, tömegpiaci szolgáltatást tud elindítani nagyon rövid idő alatt, elsősorban a felhő alapú szolgáltatásoknak köszönhetően.
Mindezek miatt egy egyértelmű irányváltást tapasztalható a vállalatközpontú IT felől a társadalmi fókuszú ICT felé. Számos fejlesztés és a műszaki hírcsatornákon naponta bejelentett újdonságok is nagyrészt e fókuszváltás jelei, következményei.


Fókuszváltás az üzleti intelligenciában

A fókuszváltás általános trendje alól természetesen az üzleti intelligencia, az analitika sem húzhatja ki magát. Ezt a felhasználók, a „befogadó közönség” jelentős változása kényszeríti ki. Mind létszámban, mind az elvárásaik vonatkozásában, mind pedig az előképzettségük tekintetében. A szakmai napon be fogjuk mutatni ennek a fókuszváltásnak néhány, fontosabb aspektusát, vagyis hogy miként fordul az analitika, az elemzések világa az intelligensebb társadalom felé.
 

Vissza