Fókuszváltás
Egyértelmű irányváltást tapasztalható a vállalatközpontú IT felől a társadalmi fókuszú ICT felé. Számos fejlesztés és a műszaki hírcsatornákon naponta bejelentett újdonságok is nagyrészt e fókuszváltás jelei, következményei.
Fókuszváltás az infokommunikációban
Az infokommunikációs eszközök és szolgáltatások vásárlói évtizedekig alapvetően vállalatok voltak. Ennek okát nem csak a relatíve magas beruházási költségekben kereshetjük, a technológia egyszerűen nem állt azon a fejlettségi fokon, hogy széles körnek tudjon a vállalati igényektől (funkcióktól) eltérő megoldásokat nyújtani. Természetesen 20-30 éve is sokan vásároltak IT eszközöket, szoftvereket „otthonra”, de ezeket tulajdonképpen „vállalati funkciókra” használták (pl. szövegszerkesztés, emailezés, talán a játékok ez egyedüli kivétel). Természetesen ebben az időszakban is jelentős az ICT társadalmi hatása, de ez a hatás közvetett, a vállalatokon keresztül érvényesül.
Mi változott meg azóta? Nagyon sok minden! Először is itt van a kommunikáció alapinfrastruktúrája, a hálózati kapcsolat (vagy hétköznapi nevén, az internet). Sokkal olcsóbb lett, és sokkal gyorsabb adatátvitelt tesz lehetővé. És ma már nem csak vezetéken. Aztán a számítógépek. Nem csak olcsóbbak lettek, de eközben nőtt a teljesítményük és csökkent a méretük. Mindezek eredményeképpen ma már ott tartunk, hogy óvatos becslések szerint is mindegy 3 milliárd szélessávú kommunikációra képes számítógép (hétköznapi nevén okostelefon) lapul az emberek zsebében. Aztán itt vannak az alkalmazások, vagyis azok a kellékek, amelyek értelmet adnak ezeknek az eszközöknek és infrastruktúrának. Míg régebben komoly tőkeerővel és erőforrással rendelkező cégek gyártották a szoftvereket, ma már egy pár fős, különösebb tőkével nem, de egy jó ötlettel rendelkező csapat, egy komplett céget tud működtetni, és széleskörű, tömegpiaci szolgáltatást tud elindítani nagyon rövid idő alatt, elsősorban a felhő alapú szolgáltatásoknak köszönhetően.
Mindezek miatt egy egyértelmű irányváltást tapasztalható a vállalatközpontú IT felől a társadalmi fókuszú ICT felé. Számos fejlesztés és a műszaki hírcsatornákon naponta bejelentett újdonságok is nagyrészt e fókuszváltás jelei, következményei.
Fókuszváltás az üzleti intelligenciában
A fókuszváltás általános trendje alól természetesen az üzleti intelligencia, az analitika sem húzhatja ki magát. Ezt a felhasználók, a „befogadó közönség” jelentős változása kényszeríti ki. Mind létszámban, mind az elvárásaik vonatkozásában, mind pedig az előképzettségük tekintetében. A szakmai napon be fogjuk mutatni ennek a fókuszváltásnak néhány, fontosabb aspektusát, vagyis hogy miként fordul az analitika, az elemzések világa az intelligensebb társadalom felé.
Vissza