SMAC - AZ INFOKOMMUNIKÁCIÓ JÖVŐJÉT MEGHATÁROZÓ TRENDEK



Mi az a SMAC?

 

Az elnevezés az ICT következő évtizedét meghatározó négy nagy hajtóerő, a közösségi megoldások, a mobilitás, az analitika és a felhő angol elnevezése (Social, Mobile, Analytics, Cloud) kezdőbetűiből alkotott betűszó. Jelentését tekintve egy új típusú termék-szolgáltatás kombinációt jelöl, amelyhez egyre több vállalat alkalmazkodik annak érdekében, hogy hatékony és agilis felhasználói élményt nyújthasson.

Egy példával illusztrálva: Netflix-szórakoztatóipar. A Netflix kifinomult elemzési algoritmusokkal valósítja meg ajánlórendszerét, amellyel személyre szabott ajánlatokat juttat el felhasználóihoz. A felhőből stream-elt filmeket a felhasználók különböző eszközökön (TV, táblagép, telefon) nézhetik, és az élményüket a közösségi tereken osztják meg egymással. Mindezt egy integrált szolgáltatás keretében tehetik meg.

Ezek a komponensek egymástól függetlenül is elérhetőek lennének; ami a lényeges a SMAC stack-ben, hogy a négy terület együttműködik: az új funkciók tervezetten építenek mindegyik pillére. Például egy mobileszköz által biztosított, új lehetőségek részletesebb adatgyűjtést tesznek lehetővé, az adatok gyűjtését a felhőkapacitások rendelkezésre állása teszi lehetővé, amelyekre elemzéseket alapozunk a mélyebb ügyfélélmény elérése érdekében és amelyeket azonnal be is tudunk építeni a közösségi csatornákba. Ilyen módon az alkalmazás/szolgáltatás fejlesztése, új funkciók beépítése során a négy terület összefonódik, egymást támogatja, az egyik fejlődése lehetőségeket teremt a másik számára, így nem is lehet ezeket teljességgel egymástól elkülönülten kezelni.

A SMAC alkotóelemeiről

Gyökeresen alakítja át az életünket a SMAC, és benne a munkavégzés jellegét, mikéntjét, módszereit, egy sokkal hatékonyabb, átláthatóbb „rendszert” eredményezve.
 
A számítástechnika hőskorában az architektúra alapját szobányi méretű számítógépek és a hozzájuk kapcsolt terminál-hálózatok alkották. Mai szemmel nézve meglehetősen drága infrastruktúra ez, már a beszerzési költségeit tekintve is, és akkor még nem beszéltünk az üzemeltetésükről, karbantartásukról. Természetesen csak a nagyobb vállalatok engedhették meg maguknak, így ilyen rendszereket pár százezer, egy-két millió ember használhatott világszerte. Ebben az időszakban a vállalati informatikai megoldások legfontosabb feladata az volt, hogy támogassák, automatizálják a munkát olyan feladatok elvégzésével, amelyek egyébként jelentős humán erőforrást igényeltek volna (help doing).

Az informatikai architektúra következő generációjában a nagygépek háttérbe szorultak. Nem tűntek el, de a feladatuk megváltozott: szerverek lettek, vagyis felhasználóik már többnyire nem emberek voltak, hanem a munkaasztalokon megjelenő, személyes használatú számítógépek, a kliensek. Ebben a kliens/szerver architektúrában a gépeket helyi hálózatba kapcsolták, lehetővé téve, hogy úgy a rajtuk futó programok, mint az őket használó emberek kommunikáljanak egymással (communicate). Ez megváltoztatta a munkamódszereket, munkafolyamatokat, jóval több emberhez jutott így el a számítógép, százmilliós nagyságrendre nőtt a felhasználók száma.

Az infokommunikáció napjainkban tapasztalható jelenségei, a megállíthatatlanul terjedő mobiltelefónia és felhasználásának esetei, módja és jellege alapján kijelenthető, hogy elérkeztünk a harmadik platformhoz (IDC), amelyben a felhasználók száma milliárdos nagyságrendű, de az alkalmazások száma is több millió. Ez a sokszínűség, a felhasználás egyszerűsége, olcsó és könnyű hozzáférhetősége (beszerzési költségek, betanulási költségek), illetve a több millió alkalmazás térben soha nem látott mértékű integráltsága (globális világhálózat) lehetővé teszi, hogy a több milliárd felhasználó releváns információkat szerezzen és osszon meg másokkal szinte azonnal (share, get insight, discover, be informed). Ez pedig gyökeresen alakítja át az életünket, és benne a munkavégzés jellegét, mikéntjét, módszereit egy sokkal hatékonyabb, átláthatóbb „rendszert” eredményezve. A harmadik platform négy alappillérre épül, amelyek fejlődése egymásra is jelentős hatással van.
 

Vissza

Symposium 2014 Összefoglaló videó

Symposium 2014 mobilapplikáció


       ANDROID                            iOS

Támogató partnereink

Gyémánt fokozatú támogatónk

Cisco

Kiemelt technológiai támogatónk

HP

Arany fokozatú támogatóink

Alcatel

Avaya

Avnet

BlackBerry

IBM

Microsoft

Oracle

SAS

Kiemelt nemzetközi partner

SAP

Ezüst fokozatú támogatóink

Dell

EMC

McAffe

Toshiba

Szakmai együttműködő partnereink

Szakmai együttműködő partnerünk

IDC

Együttműködő partnereink

Együttműködő partnereink

MobileIron

servicenow

Média partnereink

Média partnereink

Figyelő

ITBusiness

napi gazdaság

Origo

Portfolio.hu