SMAC - AZ INFOKOMMUNIKÁCIÓ JÖVŐJÉT MEGHATÁROZÓ TRENDEK



Mi az a SMAC?

 

Az elnevezés az ICT következő évtizedét meghatározó négy nagy hajtóerő, a közösségi megoldások, a mobilitás, az analitika és a felhő angol elnevezése (Social, Mobile, Analytics, Cloud) kezdőbetűiből alkotott betűszó. Jelentését tekintve egy új típusú termék-szolgáltatás kombinációt jelöl, amelyhez egyre több vállalat alkalmazkodik annak érdekében, hogy hatékony és agilis felhasználói élményt nyújthasson.

Egy példával illusztrálva: Netflix-szórakoztatóipar. A Netflix kifinomult elemzési algoritmusokkal valósítja meg ajánlórendszerét, amellyel személyre szabott ajánlatokat juttat el felhasználóihoz. A felhőből stream-elt filmeket a felhasználók különböző eszközökön (TV, táblagép, telefon) nézhetik, és az élményüket a közösségi tereken osztják meg egymással. Mindezt egy integrált szolgáltatás keretében tehetik meg.

Ezek a komponensek egymástól függetlenül is elérhetőek lennének; ami a lényeges a SMAC stack-ben, hogy a négy terület együttműködik: az új funkciók tervezetten építenek mindegyik pillére. Például egy mobileszköz által biztosított, új lehetőségek részletesebb adatgyűjtést tesznek lehetővé, az adatok gyűjtését a felhőkapacitások rendelkezésre állása teszi lehetővé, amelyekre elemzéseket alapozunk a mélyebb ügyfélélmény elérése érdekében és amelyeket azonnal be is tudunk építeni a közösségi csatornákba. Ilyen módon az alkalmazás/szolgáltatás fejlesztése, új funkciók beépítése során a négy terület összefonódik, egymást támogatja, az egyik fejlődése lehetőségeket teremt a másik számára, így nem is lehet ezeket teljességgel egymástól elkülönülten kezelni.

(A)nalytics - analitika

Az analitika az a terület, ahol a másik három terület (a social, a mobile és a cloud) összeér. A mobileszközök által termelt, a közösségi megoldásokban megosztott, és a felhőben tárolt óriási volumenű adattömeg elemzése, majd az eredmények rendszerbe történő visszaáramoltatása teszi fel a koronát az együttműködésre.
Az analitika az a terület, ahol a másik három terület ( a social, a mobile és a cloud) összeér. A mobileszközök által termelt, a közösségi megoldásokban megosztott, és a felhőben tárolt óriási volumenű adattömeg elemzése, majd az eredmények rendszerbe történő visszaáramoltatása teszi fel a koronát az együttműködésre. Ezekből az  adatokból olyan információk szerezhetők meg, amelyek segítségével az eddigieknél lényegesen nagyobb rálátás nyerhető arra, hogy hogyan is működik valójában a világ, így sokkal relevánsabb döntések hozhatóak. A megnövekedett felhasználószám és aktivitás azonban nem csak az adatvolumen (volume) növekedését hozta magával. A harmadik platform adatai jellegükben, szerkezetükben (variety) is különböznek a hagyományos vállalati rendszerek relációs adatbázisokba (táblákba) kényszeríthető adataitól. Ráadásul keletkezésük és felhasználásuk sebessége (velocity) is nagyobb. Mindez azt jelenti, hogy az analitika, az adatelemzés hagyományos eszközkészlete (pl. az adattárházak) csak korlátozottan alkalmazhatóak. Az új igények kezelését célozzák meg az ún. Big Data technológiák, amelyekről manapság olyan sokszor lehet hallani. A műszaki szempontok mellett egyre hangosabban jelenik meg egy másik aspektus is: ezek az új technológiák más, az eddigiek eltérő jellegű szakértelmet kívánnak a megoldás-stack minden szintjén. Az infrastruktúra szintjén a lineárisan skálázható és gazdaságilag fenntartható szoftver és hardver-infrastruktúra tervezéséhez, installálásához és működtetéséhez megfelelő műszaki kompetenciákra van szükség. A vállalatok ezt a szakértelmet szerencsére bérelhetik a felhőszolgáltatás részeként. A megoldás-stack erre ráépülő szintjein azonban már nem ilyen egyszerű a helyzet. Az adatszervezés és -kezelés szintjén az elemzésekhez szükséges adathalmazok létrehozásához újszerű modellező és adatmenedzsment képességek kellenek, az elemzések, az információk kiaknázása szintjén az adatok közötti kapcsolatok, minták felfedezéséhez másfajta elemzői, döntés-modellezői készségekre van szükség, végül az üzleti területek döntéshozóival való együttműködés érdekében az üzleti fogalmak és összefüggések pontos ismerete is elengedhetetlen. Annak a szakértőnek, aki ezen képességek együttesével rendelkezik, az áll a névjegykártyáján, hogy „data scientist”. Azt mondják, hogy jelenleg ők a munkaerőpiac legkeresettebb szakértői.   
 
A T-Systems Magyarország elődcégei révén lassan két évtizedes múlttal rendelkezik az üzleti intelligencia és adatbányászat területén, a vállalati adatok elemzésében és az információ-szolgáltatásban kifejtett tevékenységünk, megoldásaink meghatározó szerepet játszottak a hazai piac alakulásában. Az adat érték, ezért egy vállalat piaci sikereit alapvetően határozza meg, hogy hogyan gazdálkodik a rendelkezésére álló adatokkal.
 

Vissza

Symposium 2014 Összefoglaló videó

Symposium 2014 mobilapplikáció


       ANDROID                            iOS

Támogató partnereink

Gyémánt fokozatú támogatónk

Cisco

Kiemelt technológiai támogatónk

HP

Arany fokozatú támogatóink

Alcatel

Avaya

Avnet

BlackBerry

IBM

Microsoft

Oracle

SAS

Kiemelt nemzetközi partner

SAP

Ezüst fokozatú támogatóink

Dell

EMC

McAffe

Toshiba

Szakmai együttműködő partnereink

Szakmai együttműködő partnerünk

IDC

Együttműködő partnereink

Együttműködő partnereink

MobileIron

servicenow

Média partnereink

Média partnereink

Figyelő

ITBusiness

napi gazdaság

Origo

Portfolio.hu