SMAC - AZ INFOKOMMUNIKÁCIÓ JÖVŐJÉT MEGHATÁROZÓ TRENDEK



Mi az a SMAC?

 

Az elnevezés az ICT következő évtizedét meghatározó négy nagy hajtóerő, a közösségi megoldások, a mobilitás, az analitika és a felhő angol elnevezése (Social, Mobile, Analytics, Cloud) kezdőbetűiből alkotott betűszó. Jelentését tekintve egy új típusú termék-szolgáltatás kombinációt jelöl, amelyhez egyre több vállalat alkalmazkodik annak érdekében, hogy hatékony és agilis felhasználói élményt nyújthasson.

Egy példával illusztrálva: Netflix-szórakoztatóipar. A Netflix kifinomult elemzési algoritmusokkal valósítja meg ajánlórendszerét, amellyel személyre szabott ajánlatokat juttat el felhasználóihoz. A felhőből stream-elt filmeket a felhasználók különböző eszközökön (TV, táblagép, telefon) nézhetik, és az élményüket a közösségi tereken osztják meg egymással. Mindezt egy integrált szolgáltatás keretében tehetik meg.

Ezek a komponensek egymástól függetlenül is elérhetőek lennének; ami a lényeges a SMAC stack-ben, hogy a négy terület együttműködik: az új funkciók tervezetten építenek mindegyik pillére. Például egy mobileszköz által biztosított, új lehetőségek részletesebb adatgyűjtést tesznek lehetővé, az adatok gyűjtését a felhőkapacitások rendelkezésre állása teszi lehetővé, amelyekre elemzéseket alapozunk a mélyebb ügyfélélmény elérése érdekében és amelyeket azonnal be is tudunk építeni a közösségi csatornákba. Ilyen módon az alkalmazás/szolgáltatás fejlesztése, új funkciók beépítése során a négy terület összefonódik, egymást támogatja, az egyik fejlődése lehetőségeket teremt a másik számára, így nem is lehet ezeket teljességgel egymástól elkülönülten kezelni.

(C)loud - felhőszolgáltatások

A felhőszolgáltatások, vagyis informatikai kapacitások (hardver, platform, szoftver) bérleti konstrukcióban történő igénybe vétele a három másik hajtóerő technológiai hátterét teremti meg.
 
A felhőszolgáltatások, vagyis informatikai kapacitások (hardver, platform, szoftver) bérleti konstrukcióban történő igénybe vétele a három másik hajtóerő technológiai hátterét teremti meg. A mobileszközök által „termelt” adatok tárolásának, a közösségi megoldások működtetésének, és az egészet átfogó, az adatokat elemző analitikáknak rugalmas alapot nyújt.

A nagy négyes közül talán a felhő a legkomplexebb fogalom, hiszen egyszerre jelent technológiát, üzleti megoldást és értékesítési modellt. Vizsgálhatjuk műszaki, munkaszervezési, üzemeltetési és gazdasági (gazdaságossági) szempontból, a szociális és társadalmi hatásairól nem is beszélve.

Gazdasági szempontból a felhőszolgáltatások legfontosabb előnyeként az alacsony beruházási költségét (belépési küszöb) és a tervezhető, az aktuális igényekhez igazodó költségeit szokták említeni. Üzemeltetési szempontból ugyancsak az igényekhez igazodó, rugalmasan és gyorsan, egyszerűen bővíthető kapacitásokat érdemes kiemelni.

A magas rendelkezésre állás mellett azonban olyan további műszaki szempontok is előfordulnak, amelyről ritkábban szoktak beszélni. Itt van például a platformfüggetlenség kérdése. Amikor egy vállalat informatikai hátterét egy hagyományos kliens/szerver architektúra adja, komoly előírások és szabályok vonatkoznak az architektúrába illeszthető kliensekre és szerverekre. A vállalat által használt alkalmazások ugyanis nem működnek akármilyen platformon. Így aztán hiába szeretne valaki mondjuk egy Macintoshon dolgozni az egyéb grafikai munkái miatt, ha a vállalati alkalmazások (és az IT) nem támogatják azt. Ez a helyzet nyilvánvalóan nem tartható a BYOD esetében, hiszen ez arról szól, hogy „bring the device you like” és nem arról, hogy „bring the device you are allowed to bring”. A felhasználói eszközök közötti különbségek elfedése, és többféle eszköz használhatóságának biztosítása azonban a felhő (a felhőszolgáltató) feladata. Ugyancsak a felhő feladata a különböző szolgáltatások közötti (adat)integráció biztosítása. Ebből a célból az egyes szolgáltatások fejlesztői interfészeket publikálnak, amelyen keresztül (ingyenesen vagy fizetés ellenében) más felhőszolgáltatások is tudják használni a funkcionalitásukat. Az ilyen módon összekapcsolt felhőszolgáltatásokkal nagyon gyorsan igen látványos és hasznos komplex szolgáltatások állíthatóak elő (pl. a Google map szolgáltatása és Flightradar24).     
 
A T-Systems Magyarország felhő alapú szolgáltatásait InstantICT néven kínálja ügyfeleinek. Ebben többek között publikus, privát és hibrid cloud megoldások is találhatóak, attól függően, mennyire érzékeny adatokat kezel a kívánt rendszer. Az instantICT körében instantServer nevű virtuális szerverszolgáltatásunk kipróbálási lehetőséggel is elérhető, amely automatizáltan, létesítés nélkül valóban a felhőből igénybe vehető.
 

Vissza

Symposium 2014 Összefoglaló videó

Symposium 2014 mobilapplikáció


       ANDROID                            iOS

Támogató partnereink

Gyémánt fokozatú támogatónk

Cisco

Kiemelt technológiai támogatónk

HP

Arany fokozatú támogatóink

Alcatel

Avaya

Avnet

BlackBerry

IBM

Microsoft

Oracle

SAS

Kiemelt nemzetközi partner

SAP

Ezüst fokozatú támogatóink

Dell

EMC

McAffe

Toshiba

Szakmai együttműködő partnereink

Szakmai együttműködő partnerünk

IDC

Együttműködő partnereink

Együttműködő partnereink

MobileIron

servicenow

Média partnereink

Média partnereink

Figyelő

ITBusiness

napi gazdaság

Origo

Portfolio.hu