Beharangozó

A cég iparági szaktudását, naprakész infokommunikációs képességeit teljes körűen bemutató rendezvénnyel idén arra törekszünk, hogy bemutassuk, miként hozza közelebb a vállalkozásokat, a közösségeket a saját sikerükhöz a digitalizáció. Tekintse meg a T-Systems Magyarország vezetőivel készített interjúnkat, ismerje meg ajánlásukat a Symposiumról.

2016 a Gasztronómia éve Magyarországon, a Bocuse d’Or sikerek után, mi is teret adunk a modern technológiák használatának, megismertetve a helyi, a szezonális, a kézműves termékeket és bekukkanthatunk a fenntarthatóság irányvonalába a gasztronómián keresztül is. Látogassa meg Gasztro galériánkat, kóstolja meg ön is, a technológia segítségével, a legmodernebb és különleges konyhatechnológiák használatával készült ételkülönlegességeinket, neves éttermek séfjeinek kínálatában.

Neil Jacobstein - A mesterséges elme felé

Az emberihez mérhető mesterséges intelligencia közelebb járhat a megvalósuláshoz, mint sokan gondolnánk. Félni nem kell tőle, de csakis rajtunk múlik, hogy jóra használjuk-e fel – mondta Neil Jacobstein, a Singularity University mesterséges intelligencia tanszékének vezetője.
Az emberihez mérhető mesterséges intelligencia közelebb járhat a megvalósuláshoz, mint sokan gondolnánk. Félni nem kell tőle, de csakis rajtunk múlik, hogy jóra használjuk-e fel – mondta Neil Jacobstein, a Singularity University mesterséges intelligencia tanszékének vezetője.
 
A mesterséges intelligencia már a jelen vagy még a jövő?
– A mesterséges intelligenciának elég sok definíciója forog közkézen. Vannak gépi intelligens algoritmusok, amelyek az emberek szintjén, vagy éppen már afölött képesek a góhoz vagy a sakkhoz hasonló bonyolult játékokat játszani, esetleg gyorsan és gazdaságosan megoldani gyakorlati üzleti és műszaki problémákat. Ugyanakkor még nem létezik általános jellegű mesterséges intelligencia, amely magas szinten uralná a természetes nyelvet vagy rendelkezne azokkal a széleskörű, mély és kifinomult képességekkel, amelyeket a humán intelligenciához szoktunk társítani.
Melyek a mesterséges intelligenciához kapcsolódó leggyakoribb félreértések, téveszmék?
– Az egyik ilyen, hogy az ember által fejlesztett gépi intelligencia vagy eredendően jó lesz vagy uralkodni akar majd felettünk. Egyik nézőpont sem helyes. A mesterséges intelligencia, mint minden technológia, óriási előnyöket kínálhat, miközben bizonyos kockázatokat is magában rejt. Rajtunk, embereken áll, hogy felelősségteljesen használjuk fel a rendelkezésünkre álló technológiát.
Mi lesz a jellemzőbb? Az, hogy a mesterséges intelligencia kiegészíti az emberit, vagy az, hogy fel is váltja?
– Sokunk mindennapi életét már most is segítik olyan mesterséges intelligens rendszerek, mint a telefonunkon futó Google vagy Siri. Ezekhez már annyira hozzászoktunk, hogy kimondottan elveszettnek éreznénk magunkat az okostelefonunk nélkül. A jövőben a mesterséges intelligencia és az emberek közötti interakció egyre közvetlenebb lesz, így mind több hibrid intelligens rendszer jön létre.
Abban biztos vagyok, hogy bizonyos keretek között az AI (artifical intelligence) kiegészíteni és leváltani is képes az emberi intelligenciát. Az emberi gondolkodás nagyon sok hibával és előítélettel működik, egy gép mentes ezektől. A mesterséges intelligencia segíthet megtalálni a problémák megoldásához szükséges releváns adatokat, majd a létező leginkább objektív módon értelmezni azokat, hogy döntéseink minél inkább tényeken alapuljanak. Vannak olyan területek is, ahol a gép kiveheti az ember kezéből a döntést. Ilyen lehet az autóvezetés, az orvosi képalkotó berendezésekből (MRI, röntgen) származó gyenge jelek értelmezése, hangminták biztonsági célú felismerése vagy éppen a kémiai adatok tömeges értelmezése.
Az üzleti életben hol és milyen módon fejtheti ki a legnagyobb hatást a mesterséges intelligencia?
– A legnagyobb hatása abban lehet, hogy segít elmozdulni a véleményalapú döntéshozataltól a tényeken és bizonyosságon alapuló döntések felé. Az egyes iparágak vagy felhasználási területek között megemlíthetném a tervezést, a diagnosztikát, a gyártást, az ügyfélszolgálatot, a folyamatautomatizálást vagy a minőségellenőrzést. Számos vállalat már most is használja az AI vagy a gépi tanulás ilyen vagy olyan formáját. Ez a trend csak gyorsulni fog, ahogy mind nyilvánvalóbbá válnak a mesterséges intelligencia előnyei.
Nem kevés elismert tudós hangoztatta aggodalmait a mesterséges intelligencia kapcsán. Mit tehetünk, hogy megakadályozzuk ártó szándékú használatát, hogy a Skynet megszületéséről már ne is beszéljünk?
– Számos konstruktív lépést tehetünk, hogy garantáljuk a mindenki számára előnyös, jótevő AI-t. Már jelenleg is folynak kutatások a mesterséges intelligencia specifikációja, validálása, biztonsága és ellenőrzése terén. Az biztos, hogy különféle biztonsági mechanizmusokat kell majd építeni a fejlett mesterséges intelligenciákba. Nem leszünk képesek minden esetben megakadályozni, hogy egyes emberek rosszindulatú tevékenységre használják fel az AI-t. Annyit viszont megtehetünk, hogy figyeljük a viselkedési anomáliákat, és időben közbelépünk, lekapcsoljuk, ha problémát okozna, mint ahogy az internetes kártevőkkel tesszük. A szuperintelligencia a jövőben még komolyabb problémákat fog jelenteni, de a világon számtalan fejlesztő dolgozik azon, hogy az AI továbbra is hasznos legyen és kezelhetők maradjanak a vele kapcsolatos kockázatok.

Neil Jacobstein
Jacobstein jelenleg a Sigularity University Mesterséges Intelligencia és Robotika Tanszékét vezeti. Korábban egy ideig az egyetem elnöke is volt. Vendégprofesszorként a Stanford Egyetemen is tanít. Dolgozott a Xerox Palo Alto-i kutatóközpontjában (PARC), majd vezérigazgatója volt a Teknowledge-nek, amely alkalmazott mesterséges intelligenciákat  fejlesztett ipari és kormányzati célokra. Az AI-ban jártas tanácsadóként segítette egyebek mellett a DARPA, a NASA, az amerikai hadsereg, a Ford, a GM vagy éppen a Boeing munkáját.
 
 
A teljes interjú a JövőKép 2016/2. számában jelenik meg november végén

 

Vissza

Platina fokozatú támogatónk

Cisco

Kiemelt technológiai támogatóink

HP

IBM

Arany fokozatú támogatóink

Avavy

Hitachi

Microsoft

Oracle

Otpbank

Samsung

SAS

ShiwaForce

Ezüst fokozatú támogatóink

Brother

Dell

Lenovo

Nokia

Együttműködő partnereink

SAP

VSQ

Média partnereink

inforádió

ITB

Origo