Pénzintézetek szekció
Az új technológiák megjelenése és a folyamatosan változó kompetitív helyzet rugalmas alkalmazkodást követel meg a pénzintézeti szektortól, amelyre egy adaptív stratégia lehet a megfelelő válasz. A Symposium tematikus szekciójában azt vizsgáljuk, mely technológiai megoldások támogatják a döntéshozókat egy ilyen stratégia kialakításában.
Interjú Kalmár Ákos üzletág igazgatóval (Pénzintézetek)
Milyen technológiai trendeket tapasztal a pénzintézetek területén és mit gondol: mit hoz a jövő?
Ha pénzintézeti szektor piaci igényeit vizsgáljuk meg, általánosságban elmondható, hogy napjainkban a banki ICT beruházásokat két tényező befolyásolja. Egyfelől azok a folyamatos változások, amelyek az ügyféligényektől kezdve a pénzintézeti szektorra vonatkozó szabályozásokig terjed. Ezek különféle beruházási igényeket támasztanak, amelyeknek sok esetben kötelező megfelelni. Másfelől a gazdasági világválság elhúzódó hatásai is kifejtik még hatásukat, amelyek költségcsökkentési igényt támasztanak a jövedelmezőség megőrzése és javítása érdekében.
Az innovatív digitális megoldások ugyan jók a figyelemfelkeltésre, de alkalmazásukhoz gyakran nem társul megtérülési modell, ezért ezek bevezetése kockázatokat rejt magában. Ez annál is inkább így van, mert a bankok csak résztvevői, de nem alakítói a digitális ökoszisztémának, ráadásul az ügyfélkapcsolat nem (csak) a pénzintézetnél, hanem a digitális csatornát biztosító szolgáltatónál van.
Az ICT megoldásokkal és szolgáltatásokkal szemben ezek a driverek két követelmény támasztanak: a konszolidációt mind az infrastruktúra, mind az alkalmazások területén, illetve a rugalmas architektúrák kialakítását, amelyek lehetővé teszik, hogy a változó környezet legújabb kihívásaira gyorsabb, cégszintű reakciókat tudjon megadni egy pénzintézet.
Milyen hatással van a pénzintézeti szolgáltatásokra az ICT?
A szolgáltatások digitalizációja nagyban meghatározza e szektor jövőjét. Felmérések szerint 2016-ra 3 milliárd internet-felhasználó lesz a világon, amely alapvetően változtatja meg az ügyfelek kiszolgálásának módját. A digitális bankolásban változó ügyféligényekre, átalakuló viselkedési formákra kell számítani az ügyfelek oldalán, míg technológiai oldalról az ún. diszruptív technológiák kerülnek előtérbe (pl. digitális fizetés, Big Data, elektronikus aláírás). Mindezek mellett növekszik a költségnyomás is, amely újabb és újabb kreatív technológiai megoldások kialakítására ösztönzik a fejlesztőket.
Előrejelzések szerint 2020-ra a banki ügyfélkiszolgálás 60%-ban tranzakciós ügyletekből és 40%-ban online értékesítésből fog állni. Az egyszerűbb termékek eladása kikerül a fiókokból és átkerül az elektronikus csatornákba. Az elektronikus csatornák térhódítása megköveteli, hogy a csatornák közötti átjárás az ügyfél számára egyszerű és a kiszolgálás egységes legyen, mert ennek akadozása frusztrációt és végeredményben ügyfélvesztést okoz.
Hogyan lehet felkészülten fogadni a trendszerű változásokat?
Az új technológiák megjelenése és a komplex, állandóan változó kompetitív helyzet gyors, rugalmas alkalmazkodást követel, amelyre egy adaptív stratégia lehet a megfelelő válasz: nem tudjuk, hogy a technológiai versenyben melyik lesz a győztes, de ha kialakítjuk a szervezetben az adaptáció képességét, akkor a piacvezető technológiákhoz, partnerekhez gyorsan tudunk kapcsolódni. Az adaptív stratégia fontos, hogy versenyszellemmel is párosuljon az erősödő piaci verseny miatt, ezért az úgynevezett adaptív versenyzői stratégiával rendelkező vállalatok, pénzintézetek lehetnek győztesei a következő évtizednek. Ezen kihívásokhoz, célokhoz kell felnőniük az ICT szolgáltatásokkal foglalkozó vállalatoknak, így a T-Systems Magyarországnak is, és utat kell mutatnunk, haladó ötletekkel kell segítenünk az egyébként alapesetben nem ICT tevékenységet végző vállalatoknak, jelen esetben a bankoknak, biztosítóknak. A Symposiumra igyekeztünk ebben a szellemben készülni, és már ma, 2014-ben ezeket a kérdéseket feszegetve olyan témákat hozva, amely izgalmas előretekintés is egyben.
Vissza